Ali Sami Yen Spor Kompleksi'nin projesini çizen mimar Mete Arat, ASP firmasının ortağı. Almanya'da gurur veren birçok spor tesisini ve kamu binalarını başarıyla tamamlayan Arat, 1971 yılından bu yana Stuttgart kentinde sahibi olduğu mimarlık şirketinde 17 yüksek mimar kadrosu ile çalışıyor. Mete Arat bugüne kadar katıldığı 500'e yakın proje yarışmasında birçok derece elde etmiş Almanya'nın önde gelen mimarlarından biri. Almanya Milli Kütüphanesi, Leipzig, Oldenburg, Stuttgart Porsche Arena kapalı spor salonlarını yapan ve son olarak geçen yıl restore edilip Dünya Kupası maçları oynanan Stuttgart Gottlieb - Daimler Stadı'nı bitiren Arat, yeni Stadımızın özelliklerini yazdı.
Avrupa’da ikisi Hollanda’da, ikisi de Almanya’da olmak üzere dört tane çatısı açılır – kapanır stat mevcuttur. Bunlar inşaat tarihlerinin sırasıyla Amsterdam Arena, Arnheim Stadı, Schalke Veltin’s Arena ve Düsseldorf’daki LTU Arena’dır. Seyrantepe Stadı, Avrupa kıtasında açılır – kapanır çatıya sahip beşinci stat olacaktır.
Seyrantepe stadının çatısı, dünyada böyle statların uzmanı olan mühendislerle beraber planlanmakta olup, şimdiye kadar yapılanlardan daha güzel bir taşıyıcı sisteme sahip olacaktır.
Dünyadaki bütün statlar, birkaç istisna hariç, mesela Monaco stadı, hep büyük bir düzlükte inşa edilmiştir. Seyrantepe arazisi engebeli olduğundan, birçok gerekli işlevin çözümü, projecileri çok zorlamaktadır. Diğer taraftan, stadın bir tepenin üstüne yerleştiriliyor olması, çok güzel bir görüntü vermekte ve bambaşka bir yapıyı mümkün kılmaktadır.
Stadyumun projelendirilmesinde mimari hedeflerden önce bazı değişmez işlev kriterlerinin mutlaka yerine getirilmesi gereklidir. Bunlar sırasıyla aşağıdaki gibidir:
- FIFA kriterleri: Saha ve ölçüleri, tribünlerin yerleşimi, uluslararası maçlarda gerekli hacimler, medya çalışma alanları vs.
- Tehlike çıkışları ve diğer emniyet önlemleri.
- Seyircilerin konfor koşulları: Süitler, lounge’lar, restoran ve kulüp mekanları, sahanın her yerden optimum görülebilmesi.
- Stadyumun işleyişi için gerekli hacimler: Saha bakım, tesisat, elektrik, mutfaklar, otopark vb.
- Trafik bağlantıları: Yaya trafiği, servis trafiği, otoparklar, trafiğin çevreye uyumu.
Bütün bu işlevlerin aksaksız bir şekilde aynı anda işleyebilmesi, tasarımın ve proje sisteminin esasını oluşturur. Bunun yanında bu büyük yapının mimari kalitesinin, yani form, karakter ve estetik tesirinin en üst düzeyde olması ve dünya mimarisinin güncel olarak en ileri değerlerini yakalamasına detay seçimlerinde de ulaşılmalıdır.
Stadyumun tabanı bir elips şeklindedir. Enine ekseni 190 metre, boyuna ekseni ise 228 metredir.
Yayaların dolaşım alanlarıyla servis ve araç dolaşım alanları, stadın etrafında iki ayrı düzeyde çözülmüş ve stadın daha rahat çalışması sağlanmıştır.
52 bin kişi kapasiteli tribünler, alt ve üst tribün olarak ikiye ayrılmıştır. Seyirciler üst tribüne 5. kattan, alt tribüne 2. kattan ulaşırlar. İki tribün kısmı arasında yaklaşık 150 süit, VIP-lounge’ları, stadyum yönetimi, member’s club, müze, fan shop, restoran ve food-court gibi işlevleri içeren iki kat, 3. ve 4. katlar yerleştirilmiştir.
Stadın ana VIP girişi kuzeybatı yönünde, vadi tarafındadır. Stadın altında 800 araçlık bir VIP otoparkı öngörülmüştür. Stadın çeperinde arazinin eğiminden yararlanarak 3 bin araçlık bir otopark tasarlanmıştır. Bu park yerleri, TEM ve kuzeybatıdaki yollara uygun kavşaklarla bağlanırlar.
Yayaların büyük bir kısmı, 32 bin kişi, metro bağlantısıyla stada kısa bir zamanda ulaşabilirler. Yaklaşık 10 bin seyircinin özel arabayla geleceği düşünülürse, 10 bin seyircinin de diğer araçlarla, dolmuş, taksi, otobüs vb. ile stada ulaşacakları görülür.
Stat girişleri, otomatik bilet sistemleriyle donatılacak ve bilet kontrolüyle bina girişinden önce stat etrafında bir güvenlik çemberi oluşturulacaktır.
Mekanik ve elektrik tesisat, en son stadyum teknolojisine uygun olarak Almanya’da bu konunun uzmanları tarafından projelendirilmektedir.
KAYNAK:
http://www.galatasaray.org/aslantepe/pages/aslantepemetearat.php